torsdag den 1. marts 2012

Tigerrejer med mynteyoghurt

Rejer a la Marie Claire - hot men godt!

I dag ville jeg prøve at lave noget nyt, og da jeg aldrig laver noget med rejer satte jeg mig for at afprøve en ret fra min Marie Claire kogebog "Kitchen - the ultimate recipe collection" (den kan varmt anbefales!). Opskriften er meget enkel, og det er en hurtig ret - den tager nok 10-15 min - og den passer perfekt til en sommeraften! Ifølge opskriften skal den serveres med ris, men jeg tog den uden. Og det var SÅ godt!



Tigerrejer med mynteyoghurt (4 pers, forret)
- 16 tigerrejer (pillet m. halen tilbage)
- 2 spsk. olivenolie
- 4 spsk. limesaft
- 1 stor håndfuld mynte
- 1 grøn chili m. frø (jeg kom til at bruge en rød - ved ikke hvor stor en forskel det gør)
- 1 tsk. ristet, stødt spidskommen
- 1 tsk. sukker
- 1 spsk. revet frisk ingefær
- 100 g. skyr/yoghurt (naturel)
- 20 blancerede sukkerærter
- 1 - 1 1/2 agurk, skåret
- 1 stor håndfuld frisk koriander

De pillede rejer kommes i en skål med olivenolien og 1 spsk. limesaft, og de blandes sammen - stil skålen til side.
Blend myntebladene, resten af limesaften, chili (brug lidt ad gangen - den bliver nemt for stærk), spidskommen, sukker og ingefæren til en tynd sauce. Bland saucen og skyren i en skål og bland det sammen. Smag til med salt og peber.

Varm en pande helt op og svits rejerne (få ad gangen) indtil de skifter farve - vend. Fordel agurkeskiverne, sukkerærterne og korianderen (gem evt. lidt og brug det som pynt) på de 4 tallerkener og dryp dressing over - top med rejerne og server med det samme!

Dressingen kan snildt bruges som dressing i en sandwich (fx. m. falafel) eller som dip til fx grønsager - bland evt. lidt ekstra skyr i, så den ikke er for stærk...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar