onsdag den 10. oktober 2012

Blommer i mascarponecreme

Jeg trængte sådan til noget sødt i går, og jeg har længe pønset på at lave en dessert inspireret af en opskrift på bloggen The Londoner. Jeg har naturligvis ændret lidt på opskriften, for der er jo ingen sjov i bare at kopiere - i hvert fald ikke i min verden. Derudover havde jeg ikke clotted cream eller ferskner... 
For at lave en portion til ca. 4 mennesker (eller 1 hvis man er grådig ligesom jeg) skal du bruge:
- 5 blommer
- Lidt smør skåret i 10 lige store stykker
- 1/8 l. piskefløde
- 1/2 vaniljestang
- 1 stor spsk mascarpone
- cocoa nips

Varm ovnen op til ca. 180 grader (varmluft). Flæk blommerne midt over og pil stenen ud. Fordel dem i et fad, og kom en smørklat på hver af de halve. Stil dem i ovnen i ca. 10-15 min, men hold lige øje med dem, så de ikke brænder på.
Imens blommerne hygger sig i ovnen, kan du lave cremen.
Pisk fløde og vanilje op til flødeskum. Det gør ikke noget hvis den ikke er helt fast, for cremen smelter alligevel en smule på de varme blommer... Når du har opnået en flødeskumslignende tilstand i skålen, piskes mascarponen i.  Jeg er ikke en sukkergris, men jeg kan forestille mig at det ikke ville skade hvis der også kom lidt sukker i (lidt a la min creme til Mandeltrifli). Det må prøves næste gang!
Når blommerne er færdige tages de forsigtigt over på en tallerken (eller i et glas), og hæld lidt af "smørsovsen" over. 
Kom cremen over og afslut med cocoa nibs.
Dette var mit første forsøg, og jeg lover, at der vil komme flere - så måske kommer der en 2.0 opskrift...
Jeg tror i hvert fald, at jeg vil eksperimentere med lidt creme fraiche i cremen, for jeg elsker creme fraiche!

Du kan se den originale opskrift fra The Londoner her

1 kommentar:

  1. Thanks! It tastes to good :) Have to make again (and again and...)!

    SvarSlet