torsdag den 29. november 2012

Grydestegte poussiner - med jordskokpuré og solbærsnask

Forleden lavede jeg middag til M, og VILLE have poussiner og det SKULLE være noget simreagtigt. Efter at have konsulteret de vigtigste kogebøger for inspiration, faldt valget så på den grydestegte kylling - eller i mit tilfælde poussiner... Det er virkeligt nemt, og det smager jo fantastisk! For hvem elsker ikke gammeldaws kylling med skilt sovs; jeg kender i hvert fald ikke nogen som ikke gør det!

Som tilbehør lavede jeg jordskokpuré og en snask af solbær (dvs. frosne solbær der lige var kogt op - tada!) - med en side af mormorsalat.
Meget old school og enkelt, men fantastisk lækkert!

Gammeldaws grydestegte poussiner med skilt sovs
- 2 poussiner
- Hønsefond (hjemmelavet naturligvis)
- 1/2 l. fløde
- Persille
- Smør (rigeligt)
- Krydderier (fx. timian, lauerbærblad m.v.)
- Salt/peber
Rens poussinerne grundigt for blod og indvolde. Nogle kogebøger mener, at man sagtens kan bruge indvoldene - eller i hvert fald nogle af dem - til sovsen, men jeg bryder mig ikke om smagen, hvorfor jeg smider det ud (slemme mig).
Skær det yderste led ad vingen, der passende kan gemmes til en fond.

Krydr dyret med salt og peber, og prop en masse persille samt en klat smør i.
 Yum! Og så lige et close-up
 Luk med en kødnål, så tingene bliver inde under hele processen.
Varm en gryde op, og smelt et ordentlig klat smør. Når det er bruset af, brunes poussinerne på alle sider.

Når de små kylle-ryller er blevet smukt solbrune (tager ca. 5-10 min), hældes et par dl af en god hjemmelavet hønsefond over. Kom de krydderier i du har valgt at bruge - jeg brugte timian og lauerbærblade.
Sæt låget på og lad simre ved lav/middelvarme i 15 min. Herefter hældes lidt fløde ved - hellere lidt af gangen end at hælde alt for meget i på en gang.

Det er også nu du skal sætte jordskokkerne over; kog en en god portion skrællede jordskokker og et par pillede fed hvidløg indtil de er møre (det tager ca. 10-15 min alt efter størrelse).
Sæt låget på igen og lad det simre i 15 min. Tag poussinerne op og hold dem varme under sølvfolie, viskestykker m.v. (Tip: varm fadet op inden med lidt varmt/kogende vand i et par min inden).

Kog sovsen ind og smag den til med salt/peber, fløde og/eller mere hønsefond. Er du løbet tør for fond kan bouillonterninger bruges...

Nogle vil måske mene, at man kan bruge sovsekulør til at give det farve, men det synes jeg simpelthen er for klamt! Det vil aldrig - og jeg mener aldrig! - være muligt at finde det produkt i mit hjem! Og ja, jeg er en madsnob! Det samme gælder for forslag om at tykne sovsen med div. midler. Jeg kan godt lide sovsen tynd, men det er måske bare mig og min familie der er mærkelige (ingen flabede kommentarer tak!)!?

Mens sovsen koger ind kan du passende lave jordskokpuréen; hæld vandet fra jordskokkerne (næsten det hele) og hæld lidt hønsebouillon, fløde samt smør i, og blend indtil det er en lind masse. Smag det til med salt og peber.
 Når sovsen har fået den rette smag serveres det over kyllingerne.
 Et voilá:
Jeg serverede det hele med en dejlig flaske Riesling fra Mosel - en Hr. Markus Molitor, som vi i familien har fået en meget nært og kærligt forhold til! Det hjælper naturligvis, at flaskerne har en fornuftig størrelse på 1 liter :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar