torsdag den 23. januar 2014

Escalope de veau á la Normande - eller bare kalv i svampeflødesovs!

Det er ikke en hemmelighed at jeg elsker kød og sovs. Derfor kan vel heller ikke undre nogen at jeg er smask forelsket i denne franske klassiker, som jeg har mødt i Paris, nærmere bestemt på Restaurant Square Trousseau. Og da jeg desværre ikke er i Paris hele tiden (kommer jo aldrig nogen steder), har vi prøvet at rekreere den - dog uden de klassiske pommes frites, men med sprøde kartofler stegt i andefedt (alt smager jo bedre når det er stegt i andefedt).
Her er resultatet, og ser det ikke bare lækkert ud? Kødet gemmer sig i øvrigt under sovsen. 
Selvom denne ret har et fancy navn, er den nem at lave og ikke voldsom dyr - ergo det er den perfekte ret at blære sig med! Jeg købte mit kalvekød hos Cleaver's i Torvehallerne til 45 kr. (til 2 personer), hvilket man må sige er helt ok!

Til en middag til 2 skal du bruge:
- 1 halvtyk skive kalveschnitzel
- 1 kg. kartofler
- En stor klat andefedt (her skal du ikke spare!)
- Lidt frisk timian (tørret kan gå an, men bør undgås)
- Et par fed hvidløg med skindet på
- Salt og peber. Jeg brugte røget salt, men det er ikke så vigtigt.

Start med at sætte sovsen over - den tager ikke skade af at hygge sig i noget tid!

Snit kartoflerne. Jo tyndere du laver skiverne, des sprødere bliver de. Jeg kan godt lide at lave det lidt ujævnt og forskelligt.
Varm en pande op og smid en stor klump andefedt på. Brug en pande som kan komme i ovnen (det kan lade sig gøre uden).
Når fedtet er ved at være smeltet, smider du kartoflerne på sammen med masser af salt, peber, timiankviste og et par fed hvidløg. Rør godt rundt, så alle stykkerne får glæde af andefedtet. Skru ned til svag-middelvarme og rør rundt en gang i mellem, så det ikke brænder på og de alle kan få en "branket" overflade - de skal jo gerne blive sprøde!
Sluk for kartoflerne når de er stegt igennem, dvs. at de er varmet godt og grundigt igennem. Tænd for ovnen og sæt den på 250 grader - eller på grill.

Tag kødet og skær det midt over. Nu skal de have lidt bank (tænk evt. på livets uretfærdigheder og få aggressionerne ud). Kødet skal ikke være helt tyndt, men være max ca. 0,5 cm tykt
Varm en pande op med et stor klat smør. Når smørret er brunet af, smider du kødet på og skruer ned til middel varme. Vend når de har fået en fin lysebrun overflade.
Når kødet er blevet brunet godt, tager du dem af varmen og lader det hvile pakket godt ind.
Sæt kartoflerne i ovnen og hold øje med at de brænder på. Husk at vende dem med jævne mellemrum.
Når kartoflerne er godt sprøde tager du dem ud af ovnen - så skulle de gerne se sådan ud!
Læg kødet på et fad, og hæld kødvæden over sovsen, som så lige skal varmes igennem. Hæld sovsen udover kødet, og pynt med de sidste svampe.
Så er der serveret!
Det smager himmelsk hvis du spørger mig! Og selvom det tager noget tid at snitte kartoflerne, og sovsen skal hygge sig længe, er det noget du kan lave på forhånd og/eller lave alt muligt andet samtidigt med. Jeg lavede det en hverdagsaften efter arbejde uden at mærke tidspres.

1 kommentar: