mandag den 12. januar 2015

Formidabel uformel aften!

There's a new kid in town! Eller helt ny er den ikke, men næsten da... Og jeg havde ikke været der før, så den var ny for mig.

Det jeg kævler om er Restaurant Uformel (Formel Bs lillebror), som jeg har drømt om at afprøve siden Gastros anmeldelse i efteråret (læs den her). 
Konceptet er enkelt (og uformelt) - alle retter koster 100 kr. og har nogenlunde samme størrelse. Og der er virkeligt meget at vælge i mellem!

Vi lagde ud med lidt snacks (65 kr./pr. pers.)
Jeg mener, at det var syltede løg med kyllingelever(mousse?), rødding i et eller andet blad og så lækker lufttørret skinke - især røddingen var skøn! Jeg må nok i øvrigt snart til at tage notesbog med, for det er efterhånden ved at være pinligt så meget jeg glemmer...
Vi valgte alle tre retter forskellige forretter.
Jeg kastede mig over 'Østers naturel i 3 variationer'
Det dækkede over østers i (flade) bobler, med asier og med gazpacho - desværre overtog variationerne den sarte østersmag, og dermed blev det den eneste uinteressante ret den aften. 

Min mor havde valgt 'Kammusling med agurk, miso og peberrod' - sikke en smuk servering!
Den smagte forrygende!

Min stedfar havde valgt 'Ceviche af helleflynder med ræddiker fra Lammefjorden og mayonnaise'.
Så smuk og elegant tallerken - og smagen var helt eminent!

Da der var tartar måtte jeg og min mor prøve den - hvis I skulle være i tvivl, så ELSKER vi tartar!
Tartaren, der var lidt grov i det, var dækket af bagte(?) tomater og havde brødcroutoner, sort peber og friske tomater inden under. Nu er jeg jo ikke til grønsager i mit kød, men de bagte tomater smagte nu dejligt til - de friske derimod var ligegyldige.
Men tartaren smagte forrygende! Som i den bedste jeg har smagt i København i lang tid!

Min stedfar er jo kødsvag, så han hoppe på 'Knoldselleri med østers og røget vinaigrette'
Så elegant smagsammensætning - og servering!

Da vi for nylig havde hørt om et nyt koncept - 'Brisselpligt' (dvs. man SKAL bestille brisler, hvis de er på kortet) - måtte vi jo alle have 'Kalvebrissel med grillede løg og danske ribs'
Sikke en smag - det var så lækkert! Helt sikkert den bedste ret (med tartaren som 2'er) den aften!

Selvom min mor og jeg var proppede (endda mere end hvad godt var), så måtte vi altså lige prøve deres oste - og fordi jeg er vanskelig og ikke spiser blåskimmelsost fik jeg mere af de andre.
Portionen var stor nok til at vi kunne have delt den (alle tre endda), og ostene var så lækre! Og det var så dejligt at de ikke var køleskabskolde, som man ellers oplever så mange andre steder...

Vi drak lidt forskellige vine til maden, men især deres Cheverny (450 kr.) var jeg lykkelig for at finde på kortet - den blev vi nemlig svært glade for i Normandiet, og har ellers lidt opgivet at finde den her i København. Der er et kæmpe udvalg af vine fra de billige til de helt dyre, så der burde være noget for enhver smag!

Betjeningen var opmærksom og venlig - de var helt sikkert med til at gøre det til en forrygende aften!

Jeg kan kun anbefale en middag på Uformel, og det er helt sikkert ikke sidste gang jeg har været der! Men næste gang skal jeg enten være mere sulten eller bestille mindre for jeg trillede godt nok hjem!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar