tirsdag den 31. maj 2016

Fyldt pasta med hvide asparges

Nu hvor det er sæson for hvide asparges, prøver jeg at få spist så mange af dem som muligt, for efter sankt hans er det slut (ØV!). For ikke at spise dem på samme måde hver gang prøver jeg at finde på nye ting, og forleden fandt jeg på denne nemme lille friske sag af en pastaret ud fra de rester jeg lige havde i køleskabet i bedste "stop spild af mad"-stil: fyldte pasta med hvide asparges i en citron-smørsovs.


Nu laver jeg jo for det meste bare mad til mig selv, og når jeg kommer sent hjem, skal aftensmaden ikke tage en evighed at lave (så ender det jo med at jeg bliver hangry, og det kan vi jo ikke have!), men dermed ikke sagt, at maden skal være kedelig. Jeg må tilstå, at jeg aldrig griber til en - for mig at se - kedelig rugbrødsmad med noget pålæg. Det gider jeg simpelthen ikke. Det er lidt forkælet, og nogle gange en virkeligt irriterende, holdning, især når jeg er virkeligt sulten. Heldigvis har jeg efterhånden fundet på et par retter, som er lækre at spise og hurtige at tilberede...

Den tager ikke meget end 15 minutter at tilberede, og du kan sagtens bruge andre typer pasta - herunder tørret pasta. Jeg har lavet opskriften til 2 pers.

Ingredienser:
- 8 store flotte hvide asparges
- 4 (store) fed hvidløg
- 2 - 3 spsk. smør (jeg er en smørgris, så jeg smider gerne en ekstra skefuld i)
- Saften af 1/2 citron
- 1 pk. pasta (jeg brugte Tortelloni fra Irma med spinat og ricotta)
- 1 spsk. god olivenolie
- 1 skvæt hvidvin (kan undlades - jeg havde bare lige en lille rest, som skulle bruges)
- 1 stor håndfuld revet parmesan
- Frisk basilikum
- Salt & peber 

Star med at varme en pande med olivenolien op på middelvarme. Bruger du tørret pasta - eller har du bare ikke induktion/gas, så starter du med at sætte vandet over.

Skræl aspargesene og skær dem i mundrette bidder - smid dem på den varme pande, men tag hovedet fra, da de ikke skal have lige så meget som resten. Efter et par minutter smider du hovederne i og lader det hele tage lidt farve.

Skru ned på mellem-lav varme

Snit hvidløgsfedene lidt groft og smid dem på panden. Sørg for at aspargesene ikke får for meget - fx ved at stikke lidt til dem - da de smager bedst møre med et lille bid i. Du kan sagtens tage panden af varmen mens pastaen koger, hvis det er ved at være lige oppe over med tilberedningen...

Sæt vandet over.

Nu kan du bruge ventetiden på at presse citronsaften, rive parmesanen og hakke et par blade frisk basilikum. Hæld evt. kogende vand i skåle/tallerkener for at varme dem op, så maden ikke bliver kold for hurtigt.

Når pastavandet koger smider du pastaen i - husk at det skal ikke have særligt længe når det er frisk pasta. Hæld vandet fra, men gem lige en lille bitte slat.

Smid smør, vino og citronsaft ned til aspargesene og skru godt op, så sovsen bliver lidt tyk i det. Kom pastaen i og bland det hele godt sammen. Kom en knivspids salt og godt med friskkværnet peber over.

Slut af med at komme den hakkede basilikum og lidt af parmesanen i og bland forsigtigt det hele.

Så er maden klar!

Server det i dybe tallerkener eller i skåle med resten af den revede parmesan og et par basilikumblade til pynt. Husk nu at få al sovsen fra panden med - det smager himmelsk!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar