lørdag den 6. august 2016

Chipolata med rustik tomatsauce og krydret dressing


En af de bedste ting ved at være i sommerhus, er købe ind hos alle de lokale gårdbutikker! I Odsherred, hvor Krogen ligger og er lummer, er der proppet med fantastiske gårdbutikker. Efterhånden har vi fået godt styr på, hvem der har de bedste tomater, den sprødeste salat, det bedste kød, de mindste kartofler (som tilmed er skurret!) og så videre.

Jeg tilbragte det meste af min sommerferie i sommerhus, og jeg nød, at jeg omsider havde tid og overskud til at lege i køkkenet igen. En af de nye retter der kom ud af min leg og min ustoppelige shoppeglæde hos gårdbutikkerne i lokalområdet blev denne lille nette sag af en ret.


Den fungerer fantastisk til brunch, men også til aftensmad. Eftersom jeg er ego, har jeg kun lavet portionen til én, men jeg kan anbefale at lave en noget større portion af tomatsaucen, så du har til en anden gang.

Ingredienser

  • 2 øko chipolatapølser fra Birkemosegård - FB og IG
    (merguez eller anden krydret pølse kan også bruges)

Tomatsauce
  • 1 ds. flåede tomater
  • Et bundt øko persille fra Birkemosegård 
  • 3 skiver øko ølandsbrød fra Birkemosegård
  • 1/4 øko citron fra Birkemosegård
  • 2 store fed hvidløg fra Birkemosegård
  • 1/2 - 1/4 frisk chili fra Birkemosegård (kan undlades)
  • Et stort skvæt olivenolie til at stege i (kan fx. købes hos Birkemosegård)
  • 1 stort løg fra Birgit i Lumsås - kig efter en hvid gårdbutik på Oddenvej (der er skilt ude på vejen)
  • 5 tomater fra Birgit
  • 2 små tsk ras-el-hanout fra Asa Spicede har også en butik i Torvehallerne.
Krydret dressing
  • 3 spsk gærsk yoghurt (den fede!)
  • 2 tsk za'atar fra Asa Spice
  • 1/4 øko citron fra Birkemosegård
  • Et skvæt olivenolie (kan fx. købes hos Birkemosegård)
  • Lidt salt

Start med at lave tomatsaucen - det er nogenlunde som min tomatsnask - den skal stå og simre i en del timer. Jo længere tid den får des bedre.

Hak løg og svits dem på varm pande med masser af olie.

Skru derefter ned for varmen, hak hvidløg og chili (husk at tjekke hvor stærk den er) og kom det på panden ved lav varme.

Kom de flåede samt 3 af de friske tomater ved, og dæk det hele med vand og skru op for varmen. Lad det boble i 2 minutter før du skruer ned, så det simrer stille og roligt.

Tomatsaucen er færdig når den har kogt stort set al væsken ind. Kom 1 tsk ras-el-hanout i og vend det rundt. Smag til med salt og peber.

Steg pølserne i en god klat fedtstof (smør er fx altid godt) til de er sprøde og godt brune i skindet.

Imens pølserne hygger sig på varmen kan du lave dressingen.

Bland yoghurt og 1 tsk za'atar i en skål med citronsaften. Smag til med salt. Pynt med et skvæt olivenolie samt resten af za'ataren.

Inden servering skylles og hakkes persillen groft, og tomaterne skæres i grove stykker. Bland salaten.

Når du er klar til at servere, skærer du pølsen i mindre stykker og drysser udover tomatsaucen.
Kom salaten ovenpå og kom citronsaft (gem lige en lille skive til serveringen) samt et godt skvæt olivenolie udover.
Drys den resterende ras-el-hanout udover samt lidt salt og peber.

Servér sammen med brødet og dressingen!


Det er i øvrigt helt i orden at bruge brødet til at få det sidste med fra panden. Faktisk så skal man!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar